Am vÄzut Èi eu în presÄ hotÄrârea cu care d-na ministru Claudia Boghicevici afirma schimbarea regulilor de eligibilitate în cadrul POSDRU, astfel: „Vreau ca tot mai mulÅ£i bani sÄ ajungÄ la grupurile ÈintÄ, adicÄ la cetÄÈeni, Åi mai putini bani sÄ meargÄ pe salarii pentru echipele de management.”. Am luat notÄ de hotÄrârea dânsei, eu o interpretez în cheie electoralÄ, Èi m-am gândit cÄ poate nu ar strica sÄ oferim o mânÄ de ajutor guvernanÈilor, astfel ca într-adevÄr POSDRU sÄ nu mai fie „CenuÈÄreasa” fondurilor europene.
Deoarece am rÄmas cu impresia cÄ miniÈtrii nu sunt foarte bine informaÈi de subordonaÈi am sÄ le propun o scurtÄ analizÄ, cu exemple din educaÈie. Poate aÈa se va reveni la o imagine mai bunÄ despre ceea ce înseamnÄ dezvoltarea resurselor umane. POSDRU va fi privit apoi corespunzÄtor, i se va acorda importanÈa pe care Europa o acordÄ dezvoltÄrii umane, cel puÈin în documentele sale. Prin pledoaria mea nu vrea sÄ afirm cÄ toate proiectele sunt în regulÄ, însÄ nici nu pot fi toate tratate la fel, ca Èi cum ar fi numai hoÈi în ele. Oamenii au îndrÄznit sÄ aibÄ o viziune, au obÈinut contractare pentru ea, rÄmâne de vÄzut în ce mÄsurÄ idealurile Èi faptele lor îÈi justificÄ finanÈarea. Pentru evaluarea lor ministerul care se ocupÄ de dezvoltarea resurselor umane are o mare responsabilitate. Nu pot fi acuzaÈi toÈi beneficiarii pentru lipsa de viziune Èi de evaluare corectÄ de cÄtre acest minister a ceea ce se face cu banii. Nu este recomandat sÄ fie judecaÈi toÈi managerii înainte de a-i cunoaÈte Èi a vedea ce fac. Sigur viziunile multora sunt bune Èi meritÄ luate în considerare.
Exemplu concret
SÄ vedem mai întâi care este costul unui curs de perfecÈionare la nivel european, adaptat la costurile din România. Anul trecut am fost la un curs privind delegarea conducerii în organizaÈii susÈinut de Alain Cardon, specialist internaÈional în coaching Èi management. Durata cursului a fost de douÄ zile Èi am plÄtit în jur de 820 euro pentru aproximativ 16 ore de formare, din care statul a luat 24% TVA plus 16% impozit pe venit, astfel celor care au fÄcut formarea le revin cam 25-27 euro/orÄ (am scÄzut cheltuielile estimate cu persoana formatÄ). În grupul ÈintÄ am fost eu, Èi din preÈul cursului am beneficiat doar de cafea Èi masa de prânz. AdevÄratul beneficu este însÄ ceea ce am învÄÈat, dezvoltarea personalÄ, nu m-am dus pentru masÄ sau sÄ îmi dea bani ori diplome.
În comparaÈie, spre exemplu, în cadrul unui proiect („Competente crescute pentru cadre didactice”) în care beneficiar este un ISJ, sunt perfecÈionate 5000 cadre didactice, care realizeazÄ o perfecÈionare organizatÄ pe Èapte module acreditate CNFP, pe care se obÈin 90 de credite, în peste 320 de ore de perfecÈionare/cadru didactic. Din suma proiectului, aproximativ 4,8 milioane euro, se realizeazÄ Èi douÄ aplicaÈii informatice, una de gestionare a informaÈiilor privind formarea cadrelor didactice din cele 2 judeÈe partenere implicate, iar alta pentru dezvoltarea/formarea competenÈelor, diferitÄ de clasicul e-learning. Ètiind cÄ din totalul finanÈÄrii proiectului cam 70% sunt pentru resursele umane, din care statul ia 45% contribuÈii Èi impozite, sumele efective care ajung la resursele umane ce fac formarea sunt cam de 1,1 euro/ persoanÄ/orÄ.
Sigur, una este sÄ beneficiezi de formarea unui specialist internaÈional Èi alta este sÄ fi format de un profesor român, bun specialist Èi el. ÎnsÄ un raport de 25:1, repet, la preÈuri adaptate României, este mare. AÈ fi de acord cÄ este de maxim 5 ori mai bun prin specializarea înaltÄ pe care o are decât un profesor formator cu studii superioare (unii chiar cadre didactice universitare), dar de 25 de ori nu poate fi. Deci în programele de formare unii dintre beneficiari lucrÄm chiar foarte ieftin. PânÄ acum probabil AMPOSDRU a înÈeles asta Èi de aceea nu s-a implicat în schimbarea acestei situaÈii. Unii demnitari vÄd doar salarii dar nu vÄd munca Èi impactul pentru cÄ sunt strÄini de domeniu. Nu o vÄd pentru cÄ nu au muncit astfel niciodatÄ.
SupÄrare greÈit orientatÄ, blocajul generat de „incompatibilitatea cu postul”
Cred cÄ doamnele Èi domnii miniÈtrii Èi-au orientat greÈit supÄrarea. Primele lucruri pe care ar trebui sÄ le facÄ la ministerul muncii (acum el rÄspunde de asta) este o diagnozÄ bunÄ Èi o politicÄ clarÄ de dezvoltare pe domenii, cu modalitÄÈi de evaluare precise, ceea ce acum nu are. Inspectoratele Ècolare care au depus proiecte au sesizat bine nevoile din sistemul de educaÈie Èi au luat-o înaintea ministerului, muncind enorm, de la scrierea proiectelor, pânÄ la implementarea lor. Evident cÄ munca aceasta de pregÄtire se plÄteÈte tot dupÄ ce începe proiectul, la fel ca o parte din munca de dezvoltare personalÄ a celor care reuÈesc sÄ coordoneze activitatea, sÄ articuleze planuri bune de dezvoltare astfel încât sÄ fie acreditate, etc.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
Friday, 6 April 2012
Cum sa nu mai fie POSDRU CenuÈÄreasa fondurilor europene.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment